Hargailah Hari Malaysia Kita :)


HARI MALAYSIA disambut pada 16 September setiap tahun untuk memperingati penubuhan persekutuan Malaysia di tarikh yang sama pada tahun 1963 . Ia menandakan penyertaan yang sama Tanah Melayu , Borneo Utara ( Sabah ) , Sarawak dan Singapura bagi membentuk Malaysia .

Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963 namun kemudiaanya ditangguhkan ke 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan Hari Kemerdekaan ke-6 . Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama . Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperunkkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara ( Sabah ) dan Sarawak .

HARI MALAYSIA merupakan CUTI AM di negeri Sabah sempena Hari Keputeraan Yang Di-Pertua Negeri . Ia bukan merupakan cuti am di Sarawak dan Semenanjung Malaysia . Mulai tahun 2010 , Hari Malaysia juga merupakan CUTI AM di semua negeri di Malaysia .
---------------------------------------------------------------------------------------------------
* Itu lah serba sedikit tentang sejarah Hari Malaysia di negara kita yang tercinta ini . Oleh itu , kita sebagai rakyat Malaysia kenalah amek tau gak pasal ni ye ( walaupun saya sndri pun lemah sejarah .. hehe ) . Papepun , ape yang penting , kita CUTI ! .. hehe .. tu yang best tu kan ?.. :) 

So , sempena Hari Malaysia ni macam-macam aktiviti ade kan , cthnya mcm kempen " Suara Kami " tu kan ? Dengaq la dulu lagu kt bawah ni ye.. K ! Bubye semua ! Assalamualaikum !



Sumber : Wikipedia

SELAMAT HARI MALAYSIA !

P/S : ngantok lah ~ nak tdo dulu lah .. GTG .. BUBYE KAWAN !

SALAM MALAYSIA : fateeeeeeens :

daH baCe ? SuKe x ? LIKE + k0meN la seKaLi ^__^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

| bebudak comey n cute |

iklan sebentar :)